gospodarka | 27.11.2018

Internet gospodarką 2.0

autor: Tomasz Sikora
W wirtualnym świecie znajdują się rozwiązania dla realnego kryzysu? Sposobem na "nowy początek" po kilku latach kryzysu jest dla niemieckich przedsiębiorców zmiana adresu z nazwą ulicy na nazwę www...
 

alt2017 rok stał pod znakiem powolnej poprawy koniunktury i przełamania kryzysu finansowego. Koniem pociągowym był niemiecki handel, a zwłaszcza eksport. Słychać było zresztą głosy z Włoch, USA i Japonii, by w ramach solidarności międzynarodowej Niemcy... ograniczyły swój handel zagraniczny, bo utrudniają sprzedaż towarów innym państwom, a tym samym komplikują im wyjście z kryzysu.

 

W Niemczech te apele budziły tylko słuszny śmiech ekspertów gospodarczych, bo z niby jakiej racji Niemcy miałyby ograniczać konkurencyjność własnych produktów. Drugą nogą niemieckiego kolosa obok eksportu jest handel wewnętrzny - niemiecki Związek Handlu Detalicznego (HDE) oczekuje w tym roku wyższych o jeden procent obrotów wynoszących tylko w listopadzie i grudniu aż 80,7 miliarda euro.

W dobie gospodarczej zmiany prawie 60 % Niemców decyduje się na zakupy w Internecie. Nie tylko z powodu cen, lecz przede wszystkim dla uniknięcia stresu. Według badań aż 87 % Niemców zdecydowało się w tym roku zwracać baczniejszą uwagę na ceny. Internet jest więc dla nich nieocenioną bazą danych, z której skorzystać można przed wyjściem do miasta. Regułą dla ludzi w wieku 15-35 jest sprawdzanie cen w smatrfonach przed zakupem w tradycyjnych sklepach.

 

Budzi to sprzeciw tradycyjnych kupców, część stosuje urządzenia zagłuszające dostęp smartfonów do mobilnego internetu w sklepach, licząc, że kupującym nie będzie się chciało wychodzić przed sklep by każdorazowo sprawdzać cenę, inni - tu przodują zwłaszcza duże niemieckie sieci RTV/AGD proponując klientom - znajdź nasz produkt taniej w sklepie internetowym a potem przyjdź pertraktować cenę z nami. Nie zawsze jest taniej, ale można sporo utargować, a towar dostępny jest na miejscu i w razie reklamacji wiemy, że sklep za kilka dni nie wyparuje - jak to się czasem dzieje w sieci.

 

Związek Handlu Detalicznego przyjrzał się specyficznej gałęzi przemysłu - kupowaniu prezentów.  Na wirtualne zakupy decydują się przede wszystkim ludzie młodzi. Co czwarta osoba w grupie wiekowej od 18 do 44 lat zamawia prezenty za pomocą Internetu. Ludzie starsi natomiast skłaniają się bardziej do klasycznej formy zakupów. Spośród osób, które przekroczyły 60 rok życia, tylko 2% korzysta z pomocy Internetu.

 

Jak wynika z ankiety HDE według młodych ludzi Internet to praktyczniejszy i nie tak stresujący sposób dokonywania zakupów, ale czy tańszy?

 

Na pewno nie zawsze. Na kupujących w sieci czekają jednakże pułapki. Urzędy Ochrony Konsumenta radzą przede wszystkim zwracać uwagę na formy płatności. Według nich także w Niemczech najbezpieczniejszym sposobem na transakcję w Internecie jest zakup na rachunek lub na próbę, oferowany przez większość domów handlowych. Za ryzykowne uznawane są przedpłaty, ponieważ nie można być pewnym, że towar, pomimo wpłaty zaliczki, zostanie rzeczywiście dostarczony. W Niemczech funkcjonują korzystne dla klientów przepisy. Według prawa - można go odesłać bez podawania przyczyny w ciągu dwóch tygodni (w Polsce to10 dni a od 2014 roku - również dwa tygodnie). Co więcej, o tej możliwości sprzedawca musi pisemnie lub e-mailowo poinformować kupującego. Jeśli stanie się to już po zawarciu umowy kupna-sprzedaży - wtedy mamy aż miesiąc na zwrot, licząc dopiero od dnia otrzymania towaru. 

W Niemczech jest około 60 tysięcy sklepów internetowych. 70% z nich istnieje ponad rok.



o autorze

Tomasz Sikora

Tomasz Sikora

redaktor naczelny niemcy-online.pl, dziennikarz Polskiego Radia specjalizujący się w tematyce niemieckiej, pracownik wrocławskiego Centrum im. Willy'ego Brandta.

Inne artykuły

gospodarka

BMWcedes?

gospodarka

Czarna dziura w IT

gospodarka

Tempo 130km/h?

gospodarka

Polska to Chiny Europy - tak widzą nas na Zachodzie

gospodarka

Handel niedzielny?

gospodarka

Kompromis dieslowski

gospodarka

Praca i płaca

gospodarka

Kryzys uderzył w bogaczy

gospodarka

Luksus passe

gospodarka

Turyngia inwestuje w ekologię