społeczeństwo | 27.02.2018

Zakaz wjazdu dla Diesli!

autor: Tomasz Sikora
Zakaz wjazdu dla Diesli!
Miasta w Niemczech mogą wprowadzać zakaz jazdy dla samochodów z silnikami wysokoprężnymi - o czym zadecydował Federalny Sąd Administracyjny w Lipsku. Co to oznacza dla kierowców silników Diesla?
Niemiecki NSA utrzymał w mocy wyroki sądów niższej instancji ze Stuttgartu i Duesseldorfu, nakazujące uwzględnienie w miejskich planach ochrony powietrza możliwości wprowadzenia zakazu ruchu dla samochodów z silnikiem diesla niespełniających norm Euro 6. Zgodnie z decyzją sądu zakazy takie nie wymagają zmian legislacyjnych. Jeżeli miasta nie będą w stanie utrzymać zanieczyszczenia dwutlenkiem azotu poniżej norm, będą mogły wprowadzić zakaz ruchu dla takich pojazdów już od 1 września br.

Tym orzeczeniem sąd w Lipsku potwierdził orzeczenie Sądu Administracyjnego w Stuttgarcie: Także tutaj Deutsche Umwelthilthilfe (DUH) wniosła żądanie do władz landu Badeniia-Wirtembergia wprowadzenia zakazu stosowania pojazdów z silnikami wysokoprężnymi i poprawy kontroli zanieczyszczeń powietrza. Badenia-Wuerttembergia oddała tę kwestię właśnie pod osąd najważniejszego niemieckiego sądu. Właśnie zapadł wyrok. 

Ta decyzja zapoczątkuje rychłe odejście silników wysokoprężnych

Rosnąca świadomość negatywnych skutków użytkowania samochodów z silnikiem diesla w połączeniu z nieprzejrzystymi układami łączącymi szefostwo niemieckich koncernów samochodowych z politykami rządzącej koalicji, przede wszystkim z CSU, oraz znacząco poprawiająca się dostępność samochodów elektrycznych o zasięgu 300 - 500 km i grożące zakazy ruchu dla diesli wróżą szybkie odejście samochodów z silnikiem diesla, przynajmniej w Niemczech.

Miasta mogą zablokować olej napędowy.

Federalny Sąd Administracyjny doszedł do wniosku, że prawo niemieckie oferuje możliwość wprowadzenia zakazu jazdy dla samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Skarga kasacyjna Badenii-Wirtembergii została odrzucona. Co to jednak oznacza? Jak szybko miasta niemieckie mogą wprowadzić zakaz stosowania pojazdów z silnikami wysokoprężnymi?

Wyrok zapadł - wiele pytań bez odpowiedzi

Politycy chcą za wszelką cenę unikać zakazów wjazdu do miasta określonych typów pojazdów, dlatego właśnie obecnie realizowane są różne alternatywne programy. Lepszy transport lokalny, aktualizacje oprogramowania pojazdów oszukujących w wynikach spalania, albo w ogóle darmowa komunikacja miejska. Gdyby te półśrodki zadziałały, zakaz wjazdu do miast mógłby stać się zbędny.

Sam Federalny Sąd Administracyjny nie nakazuje wydania zakazu prowadzenia pojazdów. Jedynie sprawdza wyroki niższych instancji czy są zgodne z obowiązującym prawem. Oznacza to, że miasta teoretycznie mogą wprowadzić zakazy.

Wyrok przewiduje okresy przejściowe

Uwaga: Orzeczenie nie oznacza, że takie zakazy pojawią się na przykład za kilka dni. W wyroku z Lipsku przewidziano również okresy przejściowe - rodzaj buforu dla kierowców pojazdów z silnikami Diesla, by swoje auta sprzedali lub wymienili na inne - najlepiej hybrydowe lub elektryczne.

W rzeczywistości co stanie się później będzie w dużej mierze zależało od poszczególnych miast. Jak twierdzą sędziowie z Lipska, nie jest bowiem konieczne jednolite uregulowanie tej kwestii w Niemczech. Badenia-Wuerttembergia i Nadrenia argumentowały, że właśnie to jest potrzebne do uregulowania zakazu prowadzenia pojazdów. Chciały by odpowiedzialność niepopularnej decyzji zapadła na szczeblu centralnym, samemu umywając od niej ręce. 

Na razie rząd niemiecki planuje zmiany przepisów ruchu drogowego. Umożliwi to gminom wprowadzenie zakazu jazdy na poszczególnych drogach.

To jednak mało. Zamiast tego miasta domagają się wprowadzenia ogólnokrajowych standardowych przepisów, takich jak "niebieska naklejka" dla stosunkowo czystych samochodów, co ułatwiłoby kontrolę po wprowadzeniu zakazów wjazdu. Rząd federalny jak dotąd odrzucił wprowadzenie takiej naklejki.

Co to dokładnie oznacza dla kierowców silników Diesla?

W niektórych miastach zakaz jazdy jest bardziej prawdopodobny niż w innych. Wiele samorządów bada obecnie, czy zakaz spotkałby się z przychylnością czy niechęcią społeczną.

Najprawdopodobniej pierwszym miastem z zakazem wjazdu byłby najbardziej narażony na smog, leżący w kotlinie Sztuttgart.

Jest już nawet termin: zakaz stosowania silników Diesla poniżej klasy Euro 5 od 1 września 2019 roku. Samorządy muszą ustalić zasady, przygotować znaki - może to potrwać kilka miesięcy.

Już ogłaszane są wyjątki: na przykład dla małych zakładów produkcyjnych.

Jeśli w aucie masz silnik wysokoprężny Euro 6, nie musisz się martwić - ewentualne zakazy prowadzenia pojazdów nie mają na to wpływu.
Ci, którzy nie wiedzą dokładnie, jakie normy emisji spalin spełniają lub nie spełniają, mogą zapoznać się z tym w dokumencie rejestracyjnym pojazdu. Nowsze modele posiadają również certyfikat rejestracji, który to potwierdza. W przypadku polskich aut - trzeba w Niemczech podjechać na stację diagnostyczną by tam dostać odpowiednia naklejkę na szybę. Przy okazji dowiemy się pod jaką kategorię podpada silnik w naszym samochodzie.


o autorze

Tomasz Sikora

Tomasz Sikora

redaktor naczelny niemcy-online.pl, dziennikarz Polskiego Radia specjalizujący się w tematyce niemieckiej, pracownik wrocławskiego Centrum im. Willy'ego Brandta.

Inne artykuły

społeczeństwo

40 tysięcy wakatów

społeczeństwo

Pokażcie no grzyby

społeczeństwo

Dawca z automatu

społeczeństwo

Jesteśmy z plastiku.

społeczeństwo

Przyspieszone wybory?

społeczeństwo

​Bezsenność nie istnieje?

społeczeństwo

Od kleszczy dreszcze

społeczeństwo

RODO w wersji niemieckiej

społeczeństwo

Wycieczka w cieniu CO2

społeczeństwo

Położną od zaraz!