informacje | 04.02.2019

Diesle weg! A może nie...

autor: Tomasz Sikora
Diesle weg! A może nie...
Używane diesle od samochodów z innymi silnikami są tańsze o 20%. Tak wynika z raportu mobile.de. Niemieccy właściciele aut z silnikami wysokoprężnymi starają się pozbyć aut, które wkrótce mogą być dla nich bezużyteczne. Kolejne miasta wprowadzają zakazy wjazdu dla tych aut do centrum. Choć może ten trend nieco zahamuje - najpierw reakcja FDP a teraz miejskie protesty.
Kilka niemieckich miast wprowadziło w 2018 roku ograniczenia dla wjazdu do centrów aut z silnikami diesla. Obostrzenia obowiązują m.in. w Berlinie, Kolonii, Hamburgu, Frankfurcie czy Stuttgarcie. Decyzje zapadły po wyrokach sądów administracyjnych. Te z kolei w uzasadnieniach powoływały się na normy zanieczyszczeń ustalone przez Unię Europejską w 2010 r. Zgodnie z nimi zawartość dwutlenku azotu w metrze sześciennym powietrza w skali roku nie może przekroczyć 40 mikrogramów.

"Adwentowa świeca emituje więcej tlenku azotu, niż dopuszcza to Unia w przypadku silników diesla" - to zdanie odbiło się szerokim echem w niemieckich mediach. Jego autorem jest Christian Lindner, szef liberałów.

Linder powiedział na głos to co mówi wielu Niemców prywatne - że szaleństwo związane ze strachem przed smogiem trzeba zatrzymać. "Silnik spalinowy ma być uśmiercony. Jesteśmy świadkami politycznej furii" - ocenił szef liberałów. W ten sposób komentował fakt, że hasła głoszone przez Zielonych zostały podchwycone przez rządzących właściwie bezrefleksyjnie.

"Przeciwko samochodom jest prowadzona wojna kulturowa. Zielonym i związanym z nimi stowarzyszeniom wcale nie chodzi o czyste powietrze czy klimat. Chodzi im o zniszczenie przemysłu samochodowego" - grzmiał w mediach polityk. Dziennikarze dopytywali - dlaczego Zielonym miałoby zależeć na likwidacji gałęzi automotiv w Niemczech. "Chodzi o ograniczenie wolności. Pradawne ideologiczne uprzedzenia zostały inaczej opakowane. Nie rozumiem, dlaczego chadecja i SPD pozwalają się zapędzać Zielonym w kozi róg".

Szef FDP nie jest tu osamotniony. Część ekspertów podważa zasadność tych wysokich norm. Ponad stu pulmonologów w liście opublikowanym na początku 2019 roku stwierdziło, że nie ma naukowego wytłumaczenia dla takich limitów. Badania Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) czy UE wykazujące szkodliwość tlenków azotu i pyłów w powietrzu nie są - zdaniem niemieckich lekarzy - obiektywne.

1 stycznia 2019 Stuttgart stał się pierwszym miastem, który na szeroką skalę wprowadził ograniczenia dla pojazdów wyposażonych w stare silniki Diesla.
To dlatego około 1000 osób demonstruje co tydzień w centrum miasta przeciwko ograniczeniom dla pojazdów ze starymi silnikami Diesla. Nie chodzi tylko o właścicieli samochodów, ale Stuttgart to jedna ze stolic niemieckiej motoryzacji. To pracownicy Mercedesa boją się utraty pracy.

W nawiązaniu do antyrządowych protestów we Francji blisko połowa z demonstrujących w stolicy kraju związkowego Badenia-Wirtembergia ubrana była w żółte kamizelki.


o autorze

Tomasz Sikora

Tomasz Sikora

redaktor naczelny niemcy-online.pl, dziennikarz Polskiego Radia specjalizujący się w tematyce niemieckiej, pracownik wrocławskiego Centrum im. Willy'ego Brandta.

Inne artykuły

informacje

​Fantastyczny doktor

informacje

Dożywocie za kanapki

informacje

Wsiąść do pociągu...

informacje

Zaginął Picasso za 10 tys. euro!

informacje

Tankujemy w Niemczech

informacje

Czym pożyją Niemcy w 2019r.

informacje

Policyjny Bird Box Challenge

informacje

Hojny jak Niemiec?

informacje

W końcu!

informacje

Święta w Niemczech - Mikołaj, wolontariusze i Gluehwein