informacje | 05.09.2018

Zakaz diesli we Frankfurcie

autor: Tomasz Sikora
Zakaz diesli we Frankfurcie
​Miasto Frankfurt musi wprowadzić zakaz wjazdu pojazdów z silnikami diesla od lutego 2019 roku. Decyzję w tej sprawie podjął sąd administracyjny w Wiesbaden. Jest to jedyny sposób na oczyszczenie powietrza. Miasto domaga się teraz wsparcia finansowego.

Sąd administracyjny w Wiesbaden orzekł: Miasto Frankfurt musi wprowadzić zakaz jazdy pojazdów z silnikami wysokoprężnymi, aby poprawić jakość powietrza. Plan poprawy stanu powietrza wprowadzony w całym landzie Hesja mówi o zakazie jazdy dla pojazdów z silnikami dieslowskimi, które mają klasę Euro 4 i niższą oraz pojazdów benzynowych spełniających normy Euro 1 i 2 od lutego 2019 r. Sąd Administracyjny orzekł, że od września 2019 r. należy zakazać jazdy samochodami z silnikami Diesla spełniającymi normy Euro 5. Dopuszczone zostaną jedynie pojazdy spełniające normę Euro 6 -te produkowane są od 2014 roku. 

"Zakaz jazdy takimi pojazdami jest konieczny, ponieważ wszystkie inne środki rozważane przez państwo nie prowadzą do skutecznej redukcji emisji dwutlenku azotu w rozsądnym czasie", wyjaśnił sędzia administracyjny Rolf Hartmann.

Pozew został wniesiony przez "Deutsche Umwelthilfe" (Niemieckie Stowarzyszenie Ochrony Środowiska), która w 28 miastach Niemiec złożyła skargę w sprawie nieprzestrzegania przez te miasta obowiązującej od 2010 r. wartości granicznej dla dwutlenku azotu (NO2) wynoszącej 40 mikrogramów na metr sześcienny powietrza.

Miasto domaga się wsparcia finansowego

Miasto Frankfurt wyraża w imieniu własnych mieszkańców zaskoczenie tym wyrokiem. "Mieszkańcy i miasto (obsługujące komunikację publiczną) nie są w stanie w tak krótkim czasie na własny koszt przeprowadzić wewnętrznej rewolucji motoryzacyjnej. Potrzebujemy pomocy finansowej z zewnąrz", powiedział Klaus Oesterling, kierownik departamentu ruchu drogowego.

Land, którego stolicą jest Frankfurt czyli Hesja pisze w podobnym tonie. "Liczymy również na wsparcie finansowe rządu federalnego dla niektórych działań". Około dwóch trzecich z 340 autobusów w lokalnym systemie transportu publicznego we Frankfurcie musiałoby zostać wymienionych na nowe.

Z kolei organizacja ekologiczna Greenpeace z zadowoleniem przyjęła orzeczenie: "Po tym, jak polityka zbyt długo akceptowała fakt, że dziesiątki tysięcy ludzi musiało oddychać niebezpiecznie brudnym powietrzem, sąd egzekwuje teraz "skuteczną pomoc".

Minister środowiska nalega na modernizację sprzętu

Federalny minister środowiska Svenja Schulze wykorzystała decyzję sądu do zwiększenia nacisku na ministra transportu Andreasa Scheuera. "Mój kolega z Ministerstwa Transportu powinien w końcu przyłączyć się do mojego stanowiska i wywalczyć u producentów samochodów szybsze przeprowadzenie zmian, skutkujące produkcją wyłącznie ekologicznie przyjazdnych samochodów. Dość już okresów przejściowych, w których nic się nie dzieje. Trzeba również wymusić na producentach akcje modernizujące samochody wyprodukowane kilka lat temu, które nie spełniają obecnych norm", powiedział polityk SPD. Polityk CSU i szef ministerstwa transportu Scheuer jest przeciwny wywieraniu presji na producentów samochodów.

"Każdy, kto chce uniknąć zakazu całkowitego wjazdu samochodów do centrów miast musi wymusić na producentach produkowanie ekologicznych silników. Innej drogi nie ma", mówi Schulze.

Ewentualnością jest zmuszenie producentów do przerobienia już obecnych samochodów tak by spełniały normy Euro 6. Chodzi o to by producenci na swój koszt, lub dzieląc go z klientami modernizowali silniki podwyższając ich sprawność ekologiczną. "Nie może być tak, że samochody 4, 5 letnie stają się z dnia na dzień dla ich właścicieli całkowicie bezwartościowe. A tak się w praktyce stanie, tylko dlatego, że spełniają normę Euro 5. Producenci na swój koszt powinni modernizować silniki podwyższając sprawność ekologiczną całego pojazdu.". Modernizacja systemu oczyszczania spalin jest technicznie możliwa, a wydatki finansowe nie obciążają nadmiernie producentów aut.

Zakazy również w Stuttgarcie, Aachen i Hamburgu

Również Stuttgart i Aachen zostały już prawnie zmuszone do wprowadzenia ograniczeń wjazdu aut dieslowskich do centrum. Hamburg był pierwszym dużym miastem, które dobrowolnie wprowadziło go w życie po tym, jak w lutym Federalny Sąd Administracyjny zezwolił na wprowadzenie takiego zakazu jazdy z silnikiem diesla. Wcześniej Federalny Sąd Administracyjny orzekł, że zakazy prowadzenia pojazdów z silnikami wysokoprężnymi w miastach są ogólnie dopuszczalne.


o autorze

Tomasz Sikora

Tomasz Sikora

redaktor naczelny niemcy-online.pl, dziennikarz Polskiego Radia specjalizujący się w tematyce niemieckiej, pracownik wrocławskiego Centrum im. Willy'ego Brandta.

Inne artykuły

informacje

Ból prosiaczka

informacje

Bauhaus na podium

informacje

Kto po Merkel

informacje

"To coś więcej niż zaszczyt"

informacje

Rekordy Hamburga

informacje

Mieszkaniowa dziura

informacje

390 zł za kilogram grzybów

informacje

Baza na Księżycu? [Animacja]

informacje

Leniwi Niemcy

informacje

Bardzo dobra ocena ewaluacji